Beelden van Møn

In juni zijn vier leden van de KVU op eigen gelegenheid naar Denemarken afgereisd om het eiland Møn te verkennen en enkele kleinere eilanden in de omgeving.

Møn is vooral bekend om de mooie krijtrotsen, de schilderachtige dorpen en boerderijen en  het gastvrije landschap. Het zeewater (meer brak dan zout) is er helder en er is weinig te merken van getijden of stroom. Het is een heerlijk gebied om te kanoën.

Geen uitgebreid verhaal deze keer; laat de beelden maar voor zich spreken.

Henk, Jos, René en Theo.

Klik hier voor foto's, film en track

Balgzand

Op zondagochtend 24 juni gingen we naar Den Helder voor een eenvoudig tochtje op het Balgzand. Rob was de leider van deze tocht, die vanaf aanlegplek "Het Kuitje", vlak naast de marine, van start ging. Het is een tocht die met laag water het leukst is, want dan vaar je tussen banken door. En die banken liggen vol met óf oesters, of zeehondjes.

KLIK op de foto om de hele serie te bekijken

Afgezien van de moeilijke instap (het begon heel glibberig en aflopend) was het een fijn tochtje en helemaal geschikt voor beginnende zeevaarders (Jaap Hoogland had hier zijn vuurdoop op zee). Vanaf de start gingen we naar het noordwesten tot vrij dichtbij de veerboten, en daarna terug op koers 150 (zuid-zuidoost) om een bank heen. Texel leek zo dichtbij...

De zeehonden dit keer waren van het soort "gewone zeehond". Deze zijn een stuk kleiner dan de grijze, vooral de mannetjes. Lepelaars, zee-eenden, aalscholvers natuurlijk en kokkels (voor recept info Rob). Op de terugweg eerst weer naar noord-noordwest ("330" op het kompas) met wind tegen (beetje) en stroom tegen (beetje). Daarna werden we keurig weer thuisgebracht door de aantrekkende stroming.

Peter

De jongste instapper ooit

Gisteravond werden we verrast met de jongste instapper ooit, haar naam is Janneke, 8 maanden oud.
Trots geshowd door moeder Nienke.