KVU naar Leiden, 5 november 2017

Al een paar jaar staat de tocht naar en door Amsterdam als november tocht gepland.
Dit jaar was er niet meteen een goede gids voor handen, en om meteen terug te vallen op een al eerder gevaren route, dat wilden we ook niet. Maar een stadstocht zou het wel moeten worden!
Utrecht misschien? Die stad binnen varen vanuit het zuiden door de Kromme Rijn, en dan aanleggen aan de Oude Gracht. Zeer de moeite waard, het komt er vast nog wel eens van.
(Zie http://kanoroutes.nl/nl-utrecht.htm)
Een alternatief is Leiden, met een startpunt ietsje dichterbij.
Ook hier was de website http://kanoroutes.nl een sterk hulpmiddel.

Binnen de KVU is er een streven om per tocht een paar alternatieven aan te bieden, met een korte tocht en een lange voor de kilometervreters.
De stad biedt met al zijn grachten veel mogelijkheden, en buiten de stad vaar je vrij makkelijk richting Kager Plassen in het Hollandse Groene Hart. Een tochtje van 12 km was mogelijk, en uitbreiding tot meer dan 30 km was ook te doen. Maar met matig weer, en een naar verwachting snel invallende duisternis zou dat dan wel weer te veel zijn.

5 november leek wat weer betreft een verkeerde keuze, Buienradar gaf de dag er voor geen vrolijke voorspelling.
Uiteindelijk zijn we toch met 7 man/vrouw op pad. Het startpunt is nog net Oegstgeest, en met een lekker zonnetje kunnen we dan via de Haarlemmer Trekvaart binnen een half uur het centrum van Leiden bereiken. Toerist in eigen land, dat blijft toch weer verrassend.

Mooie grachten, oude panden die aan de achterkant soms schilderachtig verwaarloosd lijken.
Een enkel verdwaald maar bescheiden buitje, en dan weer een zonnetje. Wat een geluk op deze dag!
In het hartje van de stad is een prima uitstapplek, en bewonderend bekeken door de markt bezoekers zoeken we café Einstein op. ( Begin vorige eeuw kwam deze natuurkundige nog wel eens langs in Leiden op werkbezoek.)
Na de koffie wordt in overleg besloten niet de kortste route te kiezen, maar meteen door te gaan met Plan B, en misschien zelfs Plan C.
Bij het de stad uitvaren krijgen we een echt serieuze hagelbui op de kop, gelukkig met een bescheiden rugwind en dan valt het wel weer mee.
Uiteindelijk besluiten we door te varen naar het begin van de Kager Plassen, dat is dan Plan D. Het is af en toe fantastisch mooi weer: felle laagstaande zon tegenover een dreigende lucht.
Als vlak voor die donkere lucht een grote groep kieviten wat heen en weer zwenkt laten ze hun witte ondervleugels fraai contrasteren met die lucht. En dan ook nog een regenboog! Prachtig.
De laatste kilometer krijgen we toch nog een flinke regenbui, met de zon in ons gezicht, en bij het uitstappen is het weer gewoon droog.
Met ca 24 km een mooie laatste KVU tocht van dit vaarseizoen.

Dick Mulder