11-12-sept2021 : Uitgeest-scouting-Jisp # kampeerweekend

Kajak-kamperen voor beginners

Bezoek door een waterslang !

Eindelijk was het zover. Kamperen met je kajak. Het is voor de meesten lang geleden dat er in een tentje is gekampeerd. Wat moet er allemaal mee? Hoe verpak je dat in een kajak? Gelukkig kregen wij hulp van ervaren kampeerders. Regelmatig hoorden wij de opmerking dat wij Lucht aan het inpakken zijn. Na een paar uur vertrekken wij via ons Meer en de Stierop naar de Beatrixbrug. De brug biedt een kwartiertje bescherming tegen een heftige regenbui. Daarna volgt een bezoek aan Arjan Bloem en lunch in het restaurant ernaast. Onder leiding van Rene en Tiny varen wij een mooie route naar het kampeereiland. Het blijkt niet ongevaarlijk, getuige een schijnaanval van een zwemmende ringslang.
Dan begint het kamperen. Tentje opzetten, spullen uitpakken en in een grote kring wat drinken en je potje koken. Met allerei soorten kooktoestellen. De menu’s varieren van uitgebreide maaltijden tot kant-en-klaar astronautenvoedsel. Het wordt al snel donker, maar een groot kampvuur zorgt voor licht en warmte. Eetbare zaken worden flink verhit in het vuur onder het genot van een wijntje. Dan kruipt iedereen in zijn of haar tentje voor een onrustige nacht met schreeuwende ganzen. Gelukkig nemen de eenden het over als het daglicht verschijnt. Na het ontbijt in de openlucht worden alle zaken weer in de kajaks gepropt en varen wij om 10 uur op de mooie sloten van het Jisperveld. Hoelang dit gebied nog blijft bestaan is onzeker, want er drijven allemaal stukken aarde aan de oppervlakte en bovendien borrelen brandbare methaangassen in diverse sloten.. Rond het middaguur bereiken wij een kleine antieke sluis, waar wij met alle kajaks net in passen. Na het schutten volgt de lunch naast de Woudaap en krijgen wij nog les in vastbinden, opknopen en galgjes maken. De  terugtocht naar de botenloods gaat door woelig water, omdat allerlei bootjes op deze mooie nazomerdag ons vaarwater flink beroeren. Het was een leerzaam en gezellig weekend onder de uitstekende leiding van Alex.
Cees