01. Doelstelling en karakter

Het doel van de vereniging is het beoefenen en bevorderen van de kanosport. De vereniging houdt zich met name bezig met het recreatieve kanovaren. Jaarlijks wordt een vaarkalender vastgesteld met tochten op vlak- en groot water, waar de leden zich op in kunnen schrijven. Er is bijna geen water in ons natte landje of er wordt door onze leden gevaren; de polders, de rivieren, het IJsselmeer tot de Noordzee en de Waddenzee aan toe. Maar ook buiten de vaarkalender om wordt door leden onderling tochtjes afgesproken.

Bij ons kun je varen op grootwater (het meer) en vlakwater (de sloten en kleine meertjes).

Wij zorgen ervoor dat je aan kunt haken bij kleine groepjes. We hebben een z.g. meevaarprogramma, waardoor je kunt kiezen om samen te varen. Maar als je eenmaal goed in je boot zit kunt je ook een tocht alleen maken natuurlijk.

Bij het varen op grootwater staat veiligheid voorop. Op reddingsacties en weer in je boot kunnen komen na omvallen wordt goed geoefend, onder andere op een aantal (zon)dagen in de winter, in het zwembad.

Als lid van onze vereniging ben je tevens ook lid van een overkoepelende kanobond.

02. Locatie

De exacte coordinaten van ons clubgebouw zijn:
vlgs. std. WGS-84:
52°31,71min. NB en 4°43,03 min. OL
vlgs. RD grid:
x=109,540 en y=504,750

Onze loods ligt aan de Meldijk 27 in 1911 BA Uitgeest. In deze loods is door de leden zelf een kantine, kleed-, toilet- en doucheruimte gebouwd. Onze voordeur ligt op minder dan een kanolengte van het vaarwater en vanuit het haventje zit je zó op het Uitgeestermeer. Van daaruit is zo ongeveer elk vaarwater in Nederland te bereiken.
Een droomlocatie dus!

Routebeschrijving:

Klik hier om verder te lezen

03. Kosten

Een eigen boot? Ons advies is daar even mee te wachten. Wij hebben de beschikking over een tiental verenigings-kajaks waarmee veilig gevaren kan worden op grootwater. En een grote, open Canadese kano waar een heel gezin in past, en brandingbootjes om mee te spelen in de branding van Castricum. Je kunt dan eerst eens uitproberen welke kant van het kanovaren jouw het meest aantrekt en welke boot daar het beste bij past.

04. Bestuur en samenstelling KVU

Het bestuur en commissies bestaan uit 5 bestuursleden en 12 commissie-leden:

Peter Beentjes

voorzitter

• Organisatie
  • Bemensing van bestuur en commissies
Peter

Annet Duin

secretaris

• Coördineert post, notulen en vergaderingen
  • Ledenadministratie
Annet Contact
Jaap Veenstra

penningmeester

...........

Anne-Marie Groenestein

Opleidingen

Trainingen:

• Cursus KVA-KVT
  • Zwembad-training KVU
................ Contact
Rianne Pluim

Initieert en delegeert activiteiten
................

05. Zeevaren

De KVU heeft een groepje actieve zeekanovaarders.

Daarom is het logisch dat er in het jaarprogramma een aantal tochten op zee zijn opgenomen.
Maar daarnaast worden er regelmatig, op eigen initiatief van de leden, ook tochtjes op zee gepland.

Onze favoriete plekken om op zee te varen zijn:
  • de kust tussen Wijk aan Zee en Egmond aan Zee
  • de zee bij Texel en Den Helder
  • IJsselmeer en Markermeer. Niet zout, maar heel groot.

Dit zijn de dichtstbijzijnde locaties, maar door het jaar heen zijn we ook regelmatig op andere plekken in Nederland te vinden.

Gereedschappen voor zeevaren

Op internet zijn tal van handige links te vinden die bruikbaar zijn voor het plannen van tochten op zee:

06. Branding

Onze leden varen ook regelmatig in de branding.

Er is daarvoor geen vaste planning. Het moment van brandingvaren hangt af van de wind, het getij, de golfhoogte en de swell.
Meestal neemt er iemand initiatief en gaat er bericht rond naar de leden die zich hebben opgegeven voor de branding-mailinglist. Je kunt je aanmelden bij Anoushka via de mail op deze website.

7. KVA training

"Zee"vaardig"

De 4 sessies waarin de KVU haar nieuwe leden wegwijs maakt in kanotechniek en -veiligheid zijn natuurlijk niet meer dan een introductie in het kanovaren. Dit niet om het goede werk van onze begeleiders te bagatelliseren. Verre van dat!

Maar in het kader van de filosofie "een leven lang leren" zal een kanoër in de loop van zijn of haar kanobestaan gewoon beter worden. Steeds beter naarmate je er meer bewust mee bezig bent. Gelukkig zijn er ook instanties die je daarmee helpen. Als je dat wilt tenminste.

• KV-A.Dat is een cursus die je eerst moet volgen voordat je de cursus ZV zou kunnen doen. In de cursus wordt veel theorie behandeld en er wordt ook in de praktijk verder ingegaan op de technieken uit introductie-cursus van de KVU.
  • Zeevaardigheid- extra: dit is een vervolg op zeevaardigheid en gaat nog dieper op de materie in.

De KVU beveelt deze cursussen van harte aan. Maar ook als je deze cursussen niet wilt volgen zijn de syllabi, die bij deze cursussen horen, nuttig voor elke (nieuwe) kajakker.

Eisen en syllabi van de diverse cursussen kan je downloaden bij:

Voor de cursussen zelf kan je terecht bij:

8. Kanokamperen

Een zeekajak bevat veel lucht, in diverse compartimenten. Deze compartimenten kun je ook volstouwen met je kampeeruitrusting. Dat gebeurt ook bij de KVU. We kamperen elk jaar wel langs Waal of IJssel. Of in het Wormer- en Jisperveld. Of op de Markerwadden. Of op Schiermonnikoog.

Als lid van KVU kun je meedoen, maar nog veel beter is om je dan (samen) aan te melden als organisator van zo'n weekeind. Dan gaan we ook een keer naar de Wieden b.v.

9. Zwembad

Je voelt je prettiger in een kajak als omslaan niet meer eng is. Wij oefenen omslaan en weer in de boot komen, totdat we het goed kunnen. 's Winters ook, in een warm zwembad. We leren daar hoe ver we kunnen gaan totdat de boot omslaat. We leren ontspannen onder de boot uit te zwemmen. We leren je om drenkelingen weer in hun boot te krijgen. We leren anderen om jou terug in de boot te krijgen. Er zijn er ook die leren rollen: het eskimoteren. Voor de branding eigenlijk een must.

Ook voor verdere opleidingen als KVA (Kanovaardigheid) zijn er zwembadtrainingen.